Skip to content

Van binnen naar meditatie met Giel Beelen

-->

Voor de docucast ‘Geert van binnen’ ga ik op zoek naar de beste tools die we in ons hebben om doelen te bereiken. In de eerste serie ga ik van binnen naar meditatie met Giel Beelen. Luister het gesprek hieronder en lees mijn belangrijke inzichten uit ons gesprek.

#1 Je bent al goed genoeg

Giel benadrukt allereerst dat het belangrijk is om te beseffen dat je niet per sé aan meditatie, of wat dan ook, hoeft te doen om goed genoeg te zijn. Dit is dé grote valkuil bij persoonlijke groei, en met name voor ambitieuze professionals: de denkfout dat je pas goed genoeg als je alles onder de knie hebt. Het is tegelijk veel ontspannener om vanuit de gedachte ‘ik ben al goed genoeg’, iets nieuws als meditatie te ontdekken en leren.

#2 Alles is te trainen

Op het moment dat Giel bij zichzelf een buikje begon te zien, besloot hij er iets aan te gaan doen. Toen hij vervolgens in de sportschool kwam en aan de slag ging, ontdekte hij dat hij door te trainen ‘gewoon’ een sixpack kon creëren. Vanaf toen is bij hem de overtuiging ontstaan dat alles is te trainen, zowel fysiek als mentaal. Dit noemen ze ook wel een groeimindset, die ik in dit artikel beschrijf. Deze groeimindset helpt ook enorm bij meditatie.

#3 Meditatie in ochtendritueel

Op zijn eigen platform en podcast Kukuru gaat Giel in gesprek met expert rondom onder andere spiritualiteit en meditatie. Wat opviel is dat nagenoeg ieder gast een ochtendritueel heeft. En sterker nog, dat dit ochtendritueel er eigenlijk ook altijd sprake is van een vorm van meditatie.

#4 Er is géén goed of fout

Je kunt meditatie niet goed of fout doen. We zijn geneigd om onszelf te beoordelen, maar de kunst is juist om geen oordeel te hebben over jouw meditatie. Je kunt dus de prestatiegerichtheid loslaten bij het mediteren. Juist dat is wat Giel ook prettig eraan vindt: je moet even niks, alles is goed. Je leert hierdoor ook nog eens beter te accepteren wat er is, in plaats van je ertegen te verzetten en daarmee juist te versterken.

#5 Meditatie-beoefening is een proces

De eerste keer meditatie zag er anders uit dan de huidige manier van mediteren. Dit is een proces geweest, waarbij de kunst is om te ontdekken wat voor je werkt. Voor Giel werkt het nu goed om te beginnen met affirmaties (uitspreken van positieve overtuigingen over jezelf) en dan te gaan mediteren, zodat hij de meditatie ingaat als de beste versie van zichzelf. Het is een kwestie van experimenteren en bijsturen.

#6 Begin eenvoudig door te focussen op je ademhaling

Voor iedereen die wil beginnen met meditatie, adviseert Giel om te beginnen met het focussen op je ademhaling. Dit is laagdrempelig en totaal niet zweverig. Als je dus even focust op je eigen in-en uitademen, ben je gewoon al aan het mediteren. Hier zijn weer verschillende vormen in te vinden, waarmee je telkens ook de moeilijkheidsgraad kunt bepalen.

#7 De grote winst: rust in je hoofd

Tenminste, bij Giel is dit het grote effect. Hij zegt zelfs dat ‘de storm in zijn hoofd erdoor gaat liggen’. Hierdoor heeft hij geen medicijnen meer nodig voor zijn ADD. Als hij regelmatig mediteert, vindt hij dezelfde rust en focus waar hij anders dus pillen voor nodig zou hebben. Daarnaast levert het hem ook veel op als professional, welke voordelen dit zijn lees je verderop in dit artikel.

#8 De verschillende vormen meditatie

Grofweg kun je onderscheid maken tussen twee verschillende vormen van meditatie. Je hebt een soort mindfulness-meditatie, waarbij je tot rust komt en focust op het hier en nu. En daarnaast heb je een vorm waarbij je als het ware je zintuigen opent (dus ook je ogen open) en je op die manier probeert waar te nemen wat er is. Bij deze laatste vorm ligt de focus vooral op het loskomen van je ego. Dit is de vorm die monniken beoefenen. Beide vormen zijn waardevol en kun je ook door elkaar heen beoefenen.

#9 Maak voorzichtig gebruik van je ego

Eén van de doelen van meditatie is juist om meer los te komen van je ego. Maar je hebt nu eenmaal een ego, en die kan ook de kop op steken als je aan meditatie-beoefening doet. Zo vind je ego het heerlijk om een goede reeks neer te zetten van de dagen dat je mediteert. Volgens Giel is hier niks mis mee en geeft hij juist het advies om op een gezonde manier je ego te gebruiken om de juiste dingen te doen en vol te houden.

#10 Wat levert meditatie op voor Giel Beelen als professional?

Natuurlijk wil je ook vooral weten wat meditatie je kan opleveren. Dit levert het Giel, doordat hij de rust weet te vinden, concreet op als professional:

  • Een helikopter view om een moment te hebben waarbij je even uitzoomt, zodat hij minder verzand in alles wat hem nu bezighoudt en zijn aandacht vraagt.
  • Minder bezig te zijn met de toekomst (en dus op alles wat nog op zijn to-do lijst staat), en meer focus op het moment. Hiermee helpt het je enorm om in flow te komen en te blijven.
  • Het werkt net als slaap: hoe meer hij slaapt, hoe scherper hij is en uiteindelijk hoe meer tijd hij heeft op een dag. Dit maakt het voor hem een waardevolle investering van je tijd.
Bonus: Welke hulpmiddelen voor meditatie gebruikt Giel Beelen?

Silentmode
Dit is een soort ooglap met speakers voor een geleide ademhaling. Je kunt kiezen of je energieverhogend of energieverlagend. Hier kun je meer vinden over de Silentmode.

Meditation moments
Dit is de meditatie-app van Michael Pilarzcyk (bekend van o.a. het boek Master Your Mindset). Giel vind de stem fijn en gebruikt de app graag voor het slapen of als dankbaarheidsmeditatie.

Insight timer
Deze app gebruikt Giel vooral voor de muziekfragmenten.

Yoga Nidra (House of Deeprelax)
Deze app helpt je om verschillende hersenstaten te komen. Op dit moment is Giel hiermee aan het experimenteren en gebruikt hij het vooral om te ontspannen en mee in slaap te vallen.


Ook benieuwd naar de boekentips van Giel Beelen op het gebied van persoonlijk leiderschap?
Schrijf je dan in voor mij mailing en ontvang ze direct.

Direct naar inschrijven mailinglijst